سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عرفان و اخلاق - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 86/12/19 توسط ایران

این منابع برای پژوهشگران وادی عرفان مفید است . لذا من فقط معرفی می کنم . بنا بر این نسبت به صحت و سقم مطالب این کتاب ها تمام مسولیت ها به عهده خودتان است . هر چند تلاش می کنم منابعی را معرفی کنم که از دانشمندان و شخصیت های برجسته  و بیشتر قابل اطمینان باشد

http://arefan.iranblog.com/



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/12/16 توسط ایران

حضرت علّامه آیت اللـه  حاج سیّد محمد حسین حسینی طهرانی

روح مجرد- یادنامه عارف کامل مرحوم حاج سید‌هاشم حداد (قدس سره

مهر تابان- یاد نامه علامه طباطبائی (قدس سره).

توحید علمی وعینی

رسال? سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم

رسال? لبّ اللباب فی سیروسلو ک اولی الألباب

اسرار ملکوت

حریم قدس

مهر فروزان

 

http://www.motaghin.com/fa_default.asp?RP=M_content.asp&P1N=ContentID&P1V=5207

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 86/12/13 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 86/12/13 توسط ایران

متن کامل کتاب نماز عارفانه -  نویسنده : میرزا جواد ملکى تبریزى

ترجمه ، تلخیص و نگارش : جواد محدثى

مولف بزرگوار کتاب ، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى ، بیش از 120 سال در خانواده اى معروف و محترم در تبریز به دنیا آمد، در جوانى مقدمات علوم اسلامى را در همان شهر فرا گرفت . روح عطشناکش ‍ او را به نجف کشاند و به جوار قبر مولایش حضرت امیر علیه السلام هجرت کرد تا در حوزه علمیه نجف اشرف و از محضر پر فیض ‍ استادان برجسته آن ، سیراب شود. در فقه و اصول ، از محضر شیخ انصارى و در علوم عقلى و فلسفى از مکتب ملا هادى سبزوارى و در علوم اخلاق و تذهیب از محضر سید على تسترى بهره ها گرفت . بزرگ ترین استاد وى ، عارف والا قدر و فقیه ربانى و معلم بزرگ اخلاق و عرفان ، آخوند ملا حسینقلى همدانى بود که به نقلى چهارده سال از محضر او استفاده کرده و از فرصتهاى ملکوتى و نابى بود که براى او پیش آمده بود. پس از آن که در نجف به درجه اجتهاد رسید، در سال 1321 قمرى به ایران آمد و براى خدمت به هموطنان خویش به تبریز رفت و در سال هاى اقامت در آن شهر به تدریس ‍ اخلاق و تربیت انسان هاى وارسته همت گماشت و در سالهاى پر آشوب مشروطیت که اوضاع تبریز آشفته بود، مخفیانه به تهران آمد و مدتى در جوار حضرت عبدالعظیم در شهر رى ماند. سپس در سال 1329 قمرى به قم مهاجرت کرد و آن جا را به عنوان وطن دوم خویش برگزید و تا آخر عمر در آن شهر ماند. شهر قم براى این عالم وارسته و عارف شیداى حق ، پایگاهى بود براى گسترش معنویات و روحیات عرفانى بود. گاهى در مسجد بالا سر و گاهى در مدرسه فیضیه نماز جماعت مى خواند و با درسهایى اخلاق و ناله هاى جانسوزش در عبادت و نماز شب خاطرات فراموش نشدنى را از حالات عارفان واصل در حافظه تاریخ و یاد شاگردانش به جاى گذاشته است .او اهل مکاشفه بود و به حقایقى از جهان غیب و از غیب جهان دست یافته بود. راه رسم سلوک و آداب پیمودن راه معنا و وادى عرفان را از اهلش آموخته بود و دم مسیحایى و نفس تاثیر گذار او در تربیت و ساختن و بالنده نمودن روح هاى مستعد و جانهاى حق جو شگفت انگیز بود. این نکته از دستور العمل اخلاقى که به مرحوم آیت الله غروى اصفهانى نوشته مشهود است .

متن آنرا در هزار یک کلمه آیت الله حسن زاده ، ج 3، کلمه 301 مطالعه کنید .

 مرحوم میرزا محمود ملکى تبریزى ، بیش از اندازه ، مراقب تقوا و پرهیزگارى بود و لحظه اى از یاد خدا بیرون نمى رفت در قنوت نافله هایش این شعر را بسیار مى خواند:

ما را ز جام باده هستى خراب کن

زان پیش تر که عالم فانى شود خراب

یکى از علما که محضر او را درک کرده بود، در باره او و شیدایى و شیفتگى اش نسبت به خداوند گفته است : شب که مى شد دیوانه مى شد و در صحن خانه دیوانه وار قدم مى زد و مترنم بود که :

گر بشکافند سرا پاى من

جز تو نیابند در اعضاى من

عمر پر برکت داشت و آثار مختلفى نگاشت که مشهورترین آنها در قلمرو مباحث معنوى و عرفانى است ، مانند رساله لقاءالله ، المراقبات و اسرار الصلوه . کتاب اخیر که خلاصه اى از آن پیش روى شماست محصول ایام اقامتش در قم است و تالیف آن به سال 1338 قمرى 85 سال پیش برمى گردد. اما کتابى که در دست دارید:
کتاب نفیس اسرارالصلوه که متن عربى آن 318 صفحه دارد، آکنده از گوهرهاى حکمت و ادب و عرفان است . گرچه از این کتاب ، قبلا ترجمه اى کامل چاپ نشده است ، ولى به دلیل اهمیت کتاب از یک سو. حجم زیاد آن : از سوى دیگر و ضرورت تخلیص کتاب هاى ارزشمند و مفصل براى استفاده بیش تر جوانان عزیز، اقدام به ترجمه خلاصه از این کتاب شد. از این رو با استفاده از متن اصلى کتاب ، فشرده مباحث آن ترجمه شد تا شما عزیزان از نکات سودمند آن بهره مند شوید. امیدواریم به برکت این کتاب و تاثیر روح والا مولف وارسته و سالک عاشق گامى بیش تر در مسیر کسى ملکات اخلاقى و آراستن خود به زینت صدیقان و پاکان برداریم .
قم ، جواد محدثى ، مرداد 1377

http://www.ghadeer.org/akhlagh/namaz_arefan/FEHREST.HTM



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/12/9 توسط ایران

فریاد جرس - آمادگی برای رجعت به سوی دوست - از استاد کریم محمود حقیقی

http://www.haghighi.ir/lib/FARYAD_index.htm



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/12/9 توسط ایران

مرغ سلیمان - رهایی از زندان عالم طبع و پرواز در ملکوت - از استاد کریم محمود حقیقی

http://www.haghighi.ir/lib/SOLEYMAN_index.htm



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/12/9 توسط ایران

کتاب هد هد سبا - رجوع از کفر به سوی ایمان - از استاد کریم محمود حقیقی

http://www.haghighi.ir/lib/HODHOD_index.htm



نوشته شده در تاریخ جمعه 86/11/26 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/11/18 توسط ایران

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=59956&KEYWORD=%20مجتهدی

درس اخلاق حضرت آیت‏ الله مجتهدی

موضوع: سهَر (1)

در میان نمازهای نافله، در مورد نافله شب بیشتر سفارش شده است. اگر هیچ نافله‏ای ‏نمی‏خوانید لااقل نافله شب را ترک نکنید. سحر بلند شوید، مانند خروس‏ها که برای ذکر ‏خدا بیدار می‏شوند. اگر حوصله ندارید یازده رکعت بخوانید، لااقل یک رکعت آخر را بخوانید، ‏اگر باز هم حوصله ندارید، بلند شوید و یک «یا رب» بگویید و بخوابید. سحرها بلند شوید و ‏استغفار کنید و قرآن بخوانید.‏

جوانی در مسجد گوهرشاد از من پرسید: اگر لباسْ چربی بگیرد با صابون یا مواد پاک‏کننده ‏آن‏را پاک می‏کنیم، اگر قلب ما زنگار گرفت چگونه آن را جلا بدهیم؟ گفتم سحرها قرآن ‏بخوان و استغفار کن. حضرت رسول اکرم(صلی‏الله‏علیه‏وآله) می‏فرمایند: قلب‏ها زنگ ‏می‏زند، همان‏طور که آهن زنگ می‏زند، و همانا جلای آن‏ها قرائت قرآن است.(2)

اگر دیگران ‏شما را برای نماز صبح بیدار کنند به درد طلبگی نمی‏خورید. به شما جسمانی هم ‏نمی‏شود گفت، چه رسد به روحانی. وقتی ما طلبه بودیم هرشب چندبار برای نماز شب ‏از خواب می‏پریدیم. یک بار ساعت را که به پهلو بر روی زمین قرار داشت، اشتباهی دیدم ‏و بلند شدم، و با عجله نماز شب خواندم و کارهایم را کردم و به مسجد رفتم ولی دیدم ‏در بسته است. از شخصی پرسیدم درب مسجد چرا بسته است؟ گفت: آقا! یک ساعت و ‏نیم به اذان صبح مانده است. آن‏قدر در خیابان قدم زدم تا درب مسجد را باز کردند.‏

از خدا بخواهید لذت عبادت و نماز شب را به شما بچشاند، آن وقت دیگر لازم نیست که ‏ساعت کوک کنید. ما که ساعت کوک می‏کنیم مریض هستیم، روحمان مریض است، مگر ‏خروس ساعت کوک می‏کند؟!‏

 

کم ز خروسی مباش، مُشت پَری بیش نیست      ‏ از سر شب تا سحر ذکر خدا می‏کند ‏

 

گویند فقط یک شب، خروس‏ها ساکت بودند و آن هم شبی بود که فرعون به لشگریانش ‏دستور داد وقتی خروس‏ها شروع به خواندن کردند به تعقیب حضرت موسی ‏‏(علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام) بپردازند. به امر الهی، آن‏شب خروس‏ها نخواندند تا این‏که ‏صبح شد و حضرت موسی و قومش از فرعونیان فاصله زیادی گرفتند. البته با وجود این که ‏خروسْ سحرها آواز می‏خواند و تسبیح خدا می‏گوید، شاعری از خروس گله دارد و در یک ‏بیت شعر برای فهماندن عشق واقعی، خطاب به خروس می‏گوید:‏

ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز ‏       کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

 

هر کس را می‏بینی که تألیفی دارد و خدمتی می‏کند و به جایی رسیده است؛ از ‏شب‏زنده‏داری‏ها و رازونیازها و عبادات شبانه رسیده است. هنگام شب است که دوستان ‏و عاشقان خدا با او درد دل می‏کنند:‏

 

برخیز که عاشقان به شب راز کنند ‏         گردِ در و بامِ دوست پرواز کنند ‏

هر جا که بُوَد، دری، به شب دربندند      ‏ الا درِ دوست را که شب باز کنند ‏

 

در گذشته، هر طلبه‏ای که اولِ اذان صبح بیدار می‏شد با او مباحثه نمی‏کردند، می‏گفتند ‏طلبه بی‏بندوباری است، ولی الآن چه؟ قدیم نمازشب‏خوان‏ها خوب بودند، الآن ‏نمازصبح‏خوان‏ها، انسان‏های مؤمن و خوبی به حساب می‏آیند. بعد از ما هم شاید عده‏ای ‏می‏آیند و می‏گویند: قدیم طلبه‏هایی بودند که نمازشان را تیغ آفتاب می‏خواندند و ‏نمازشان قضا نمی‏شد، آن‏ها از اولیا خدا بودند.‏

شخصی بود که همیشه می‏گفت سحرخیز باش تا کامروا باشی. روزی شاه افرادی را ‏مأمور کرد که وقتی او زود از خانه بیرون می‏آید بر سر او ریخته و همه چیزش را ببرند و ‏این کار را هم کردند. شاه او را خواست و گفت چه شد؟ تو که می‏گفتی سحر خیز باش ‏تا کامروا باشی ولی امروز دیر آمدی؟ او گفت: آن دزدها از من سحرخیزتر بودند لذا آن‏ها ‏کامروا شدند.‏

سحر را از دست ندهید! یک ساعت مطالعه سحر، مطابق با چند ساعت مطالعه روز ‏است. یک‏بار قسمتی از «مُطوَّل» را هرچه خواندم نفهمیدم. سحر، همین که بیدار شدم، ‏زیر کرسی، هنوز وضو نگرفته، خواب‏آلود، کتاب را باز کردم و مطلب را فهمیدم، یک‏بار هم ‏دو طلبه را دیدم که قبل از اذان صبح، کنار حوض مدرسه فیضیه مشغول مباحثه بودند.‏

استادی از شاگردش پرسید صبح‏ها چه ساعتی شروع به مطالعه می‏کنی؟ شاگرد گفت ‏یک ساعت مانده به اذان صبح، استاد گفت خیلی کم است باید زودتر بیدار شوی.‏

یک‏روز، قبل از اذان صبح، دیدم آیت‏الله‏العظمی بروجردی (ره) در حیاط مدرسه فیضیه قدم ‏می‏زنند. فردای آن روز شیخ‏محمود اردکانی آمد و گفت دیشب آقای بروجردی (ره) به ‏این‏جا آمده بودند و شکایت داشتند که چرا برق چند حجره خاموش بوده و طلبه‏ها برای ‏نماز شب بیدار نشده‏اند. امام صادق (علیه‏السلام) فرموده‏اند: نماز شب را رها مکن؛ ‏همانا زیان دیده کسی است که از نماز شب محروم شود.(3)‏

 

شبِ مردان خدا روز جهان افروزست ‏       روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست ‏

خـفـتگان را خبر از زمزمه مرغ سحـر ‏       حـیـوان را خبـر از عالـم انسـانـی نـیـسـت ‏

 

‏1ـ سَهَر: بیداری در شب، سحر: سپیده‏دم، نزدیک صبح.‏

‏2ـ ارشاد القلوب، ص 78 و بحارالانوار، ج 93، ص 284.‏

‏3ـ بحارالانوار، ج 83، ص 127 و ج 87، ص 146.‏

از سایت تبیان



http://mojtahedi.parsiblog.com/

متن وصیت‌نامه آیت‌الله مجتهدی تهرانی   
اینجانب احمد شهرت مجتهدی تهرانی فرزند باقر تاریخ تولد 1302 خورشیدی پس از اقرار به یگانگی خداوند و اعتقاد به ارسال 124 هزار پیغمبر علیهم السلام که 313 نفر آنها مرسل و پنج نفر ایشان اولوالعزم هستند و اقرار به خاتم النبین و المرسلین بودن وجود مقدس پیغمبر اسلام (ص) که بعد از آن حضرت پیغمبری نخواهد آمد و اقرار به کتب آسمانی خاصه قرآن مجید که از دستبرد و تحریف مصون و محفوظ مانده و اقرار به امامت دوازده امام (ع) که اول ایشان حضرت علی بن‌ابی طالب (ع) و آ‌خر ایشان حضرت مهدی صاحب العصر و الزمان (عج) که زنده و غایب می باشند و انشاءالله به امر الهی ظهور خواهند فرمود.

و اقرار به مرگ، سوال در قبر، قیامت، حساب نامه عمل ،صراط، میزان، بهشت، جهنم و خلاصه اقرار به آنچه که محروم شیخ صدوق رحمه الله در کتاب اعتقادات نوشته‌اند، دارم، در حالت صحت جسم و سلامت اعضا و از روی عقل و کمال رغبت و اختیار بدون کوچکترین جبر و اکراهی وصیت می‌نمایم مطالب نوشته شده در این وصیت‌نامه پس از فوت من به آن عمل شود و هر کس تغییر دهد از رحمت خداوند دور باشد.

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن حبیبی دامت توفیفاته، وصی حقیر هستند در اداره حوزه علمیه تهران و مسجد مرحوم حاج ملامحمد جعفر، هفته اول فوت مخصوصا شب و روز نماز مسجد و اداره کلاس عمومی، به کمک آقای نصیری و مدرسین توسط ایشان اداره شود و بعد از یک هفته هر که را صلاح می دانند برای نماز صبح، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشاء تعیین فرمایند.

شهریه مدرسه توسط آقای خودکار اداره شود و رسیدها که نزد حقیر است اعلان کنند که صاحبش مراجعه کنند و بگیرند انشاءالله خداوند و حضرت مهدی (ع) نمی‌گذارند مدرسه برای شهریه لنگ شود.

از طلاب مدرسه حلالیت می طلبم، آقایان مدرسین انشاءالله با جدیت تمام به درسها مشغول باشند و مقبره حقیر در خود مدرسه است. انشاءالله شب های سینه زنی چند نفر کنار قبر حقیر روضه بخوانند و طلب مغفرت نمایند.

ضمنا کتاب های حقیر توسط جناب آقای حبیبی به طلاب داده شود که استفاده نمایند؛ احتیاطا به طلبه‌های عام بابت سهم امام (ع) حساب شود و به طلبه‌های سید بابت سهم سادات قبول فرمایید.

والسلام علیکم و رحمة الله برکاته
احمد مجتهدی تهرانی
                                                                                                          منبع خبر: شیعه نیوز(خبرگزاری فارس) 



<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 93
کل بازدیدها: 7538638

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]