سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسش و پاسخ - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ شنبه 88/3/2 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87/5/3 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87/5/3 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87/5/3 توسط ایران

پرسمان
پرس و جو
پرسش و پاسخ های شیعه سرچ
بانگ پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ های نهاد
پرسشهایی از استاد مطهری
سوالات موضوعی مرکز جهانی آل البیت
پاسخ های الازهر مصر*عربی
شبهات حجاب* عربی
سوال کنید
طرح سوالات شما
دینداری و پرسشگری
شبهات فی الفکر الإسلامی
سوالات گسترده رافد - عربی
سوالات مرکز جهانی علوم اسلامی
سوالات رهپویان وصال
سوالات سید محسن حجت
سوالات تارنمای قرآن شناسی
گنجینه استفتائات قرآنی
پایگاه استفتائات زنان ایران
پرسشهای سایت امام مهدی
پرسش و پاسخ های اعتقادی
سوالات مهدویت سایت موعود
جوابیه وبلاگ خرافات شیعه
پرسش های روابط دختر و پسر 1
پرسش های روابط دختر و پسر 2
پرسش های روابط دختر و پسر 3
پرسش ها و پاسخهاى گوناگون
پرسش ها و پاسخهاى عقیدتی
پرسش هایی از آیت الله مکارم
پرسش ها و پاسخهاى فقهى
پرسشهای قرآنی
پاسخ عربی چهل شبهه در باب تشیع
پرسشهای اعتقادی
نقد شبهات مربوط به افسانه شهادت
نقد شبهات عزاداری
82 پرسش( آیت الله دستغیب )
آزادى عقل و پرسشگری
الإجابة على الأسئلة العقائدیة
شبهات ولایت فقیه
پاسخ های امام خمینی به شبهات ولایت فقیه
سؤالات اساسی برای شناخت همسر
سؤالات اساسی برای شناخت همسر
مقالات بنیاد اندیشه اسلامی
پاسخ با شبهات قرآنی
رد الشبهات



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87/5/3 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 87/3/13 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 87/1/21 توسط ایران
س 69 :
روح با بدن چند نوع علاقه دارد وعلایق خود را در هر مرحله به چه نحوى سلب مى نماید؟
ج :
از جمله علاقه هاى روح به بدن ، ((علاقه تربیت )) است . حضرت رب العالمین ، روح را مربى بدن قرار داده است و معناى تربیت ، رساندن شیئى است به کمالى که از آن انتظار مى رود. خلاصه مطلب اینکه : تصرفات روح در بدن دو قسم است :
اول :
تصرفات طبیعى و غیر اختیارى و تکوینى مانند جهاز تنفس و جهاز هاضمه .
دوم :
تصرفات ارادى و اختیارى مانند ادراکات حواس پنجگانه و سایر تدبیرات ارادى روح در بدن ، در حالت خواب ، قسم اول است و دوم نیست و در مرگ ، هر دو قسم تصرف از بین مى رود.
همچنین روح باذن اللّه تعالى هر عضوى از اعضاى بدن و هر قوه از قواى مملکت تن را به کمال مترقب از او مى رساند.
از جمله علایق ، ((علاقه تدبیر)) است ؛ یعنى دستگاه تغذیه بدن و قواى تنمیه و فروع آن که از آن جمله است تولید مثل نمودن و قواى ادراکیه و قواى ارادیه تماما به تدبیر روح است به اذن اللّه تعالى بطورى که اگر سوزنى یا خارى به پاى او برسد، فورا در مقام دفع آن بر مى آید و از عجایب روح این است که باز نمى دارد او را کارى از کار دیگر و در آن واحد صدها قوه که در مملکت بدن است مشغول به کار نموده و تدبیر هر یک مانع از تدبیر دیگرى نمى شود؛ مثلا در زمان واحد، چشم مى بیند، گوش مى شنود، زبان نطق مى نماید، شامه استشمام نموده ، ذائقه مى چشد، دست و پا حرکت مى کند، قواى تغذیه و تنمیه و فروعات آنها همه مشغول انجام خدمتند.
و از جمله علایق ((علاقه حکومت )) است ؛ یعنى روح در مملکت بدن حاکم و فرمانفرماست و جمیع قواى او مسخر و مطیع اراده روح است و هرچه اراده نماید بدون فاصله فورا اطاعت مى نماید؛ چنانچه در حرکت زبان در وقت اراده نطق و باز شدن چشم و بسته شدن آن در وقت اراده دیدن یا ندیدن و غیر آنها محسوس است ، بلى گاه مى شود در اثر مرضى که عارض بدن مى شود، بعضى از این قواى مذکوره از تحت اطاعت روح خارج شود؛ چنانکه در موقع مرگ تماما از اطاعتش خارج مى شوند.
منبع: سایت غدیر/اجتماعی/82 پرسش از آیت الله دستغیب


نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 86/12/23 توسط ایران
   1   2      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 119
بازدید دیروز: 151
کل بازدیدها: 7526841

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]