سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به پرسش های مهم شما در زندگی روزمره - معارف اسلامی
 
...

جهت تقویت اراده در انجام اعمال عبادی چه راه کاری را پیشنهاد می کنید؟

در انجام عبادات باید از کم به زیاد  وکوچک به بزرگ سیر کنید تا که زدگی نیاورد و نفس آرام آرام جان بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی
http://aghatehrani.com/data.asp?Id=133



نوشته شده در تاریخ شنبه 88/8/23 توسط ایران

قال الله تبارک و تعالی:

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا(کهف103 )الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا(کهف104)
بگو آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه گردانم [آنان] کسانى‏اند که کوشش‏شان در زندگى دنیا به هدر رفته و خود مى‏پندارند که کار خوب انجام مى‏دهند.

سؤال :

قرآن عده ای را این گونه معرفی می کند که : آن ها گمان می کنند که کار درست و نیک انجام می دهند در حالی که جزء زیان کاران هستند. چگونه تشخیص دهیم جزء این افراد هستیم یا نه؟

جواب :

آیه این است : بگو، آیا می خواهید تا بیدارتان کنم که چه افرادی بیش از همه ورشکسته اند؟!! کسانی که تلاششان و کوششان در دنیا گمراهی است و خیال می کنند خوب هستند در حالی که بد می کنند.و ما از کجا بفهمیم جزء این افراد هستیم یا نیستیم.
به حالتی که آدمی خیال می کند کار و عمل خوب است، درحالی که واقعیت چیزی غیر از آن است، جهل مرکب می گویند. من یک چیزی را بلد نیستیم مانند یک آدرس، فرض کنید منزل یکی از دوستان جنب تقاطع حکیم و شهید اشرفی اصفهانی است. اما بلد نیستم بروم. خوب در نتیجه چه کار می کنم؟ نشانی را می پرسم. من آدرس را نمی دانم ولی می دانم که نمی دانم. این خیلی خوب است. می دانم باید نماز شب خواند ولی بلد نیستم آن را بخوانم. خوب این را می پرسم. می دانم باید پول در بیاورم ولی نمی دانم چگونه، خوب می روم می پرسم. اما گاهی از اوقات کسی چیزی را نمی داند، و نمی داند که نمی داند. این را جهل مرکب می نامند.

آن کس که نداند و نداند که نداند    در جهل مرکب تا ابد و دهر بماند

خیال می کند خوب زندگی می کند، به او می گویند برو پیش مشاور، می گوید من از او بیشتر می فهمم. حالا خون خانمش را در شیشه کرده است. می گوید این اسلامی است در صورتی که ربطی هم به اسلام ندارد. خودش هم حالیش نیست که اشتباه می کند. این خیلی بد است. این جواب را پیدا نمی کند، کسی هم به او بگوید او را مسخره می کند. اگر بداند که نداند خیلی خوب است. شاید بپرسد.
این آیه در خصوص کسی است که در جهل مرکب است، یعنی گم است ولی نمی داند که گم است. خیلی بدبخت است. این موضوع در ابعاد مختلف، از زندگی فردی تا زندگی اجتماعی مشهود است. در اعتقادات و افکار سیاسی هم هست. اشتباه می کنیم ولی طلبکار هم هستیم. شما نگاه کنید. اگر فلانی خط و راهش با اون یکی، کمی متفاوت است به خودش اجازه می دهد هر حرفی را بزند. هر فحش و دروغی نسبت به او بگوید و ببنندد.

چرا دروغ می گوییم. یک بچه هم می فهمد دروغ گفتن بد است. جلو بچه دروغ گفته شود می گوید خدا سنگت می کند. دروغ گو دشمن خداست. خیلی هامون اینطوری هستیم. در درسمان، کارمان، اجتماعمان، سیاستمان، مباحث تربیتی مان، به خودمان حق هم می دهیم . خیال می کنیم که همین درست است. باید مراقبه و محاسبه داشته باشیم. از خودتان یقه گیری کنید. ما یقه همدیگر را می گیریم ولی یقه ی خودمان را نمی گیریم. ما باید به خودمان نگاه کنیم. چه می گوییم، چرا می رویم، چرا می آییم. برای خودتان ارزش قائل شوید. در هر حزبی وارد نشوید، با هر گروهی نروید. این خیلی مهم است و کم نگیرید.
انسان باید خیلی قشنگ مراقبه کند. لحظه به لحظه. راه در مان این قضیه فقط مراقبه است. در مراقبه خیلی از این ها را می فهمید. خودتان را با بزرگتر ها چک کنید. مثلاً با اهل بیت (علیهم السلام) خودتان را بسنجید.

 این طوری چک کنید:

اگر امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) بود می رفت سراغ این کار؟  اگر ایشان اینجا بود این حرف را می زدیم یا نه ؟ گاهی شوخی می کنیم، گاهی به دوستان می گویم اگر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بودند این را می گفتید؟ یا سکوت می کردید؟ بنابراین مؤمن چیزی را نمی گوید الّا اینکه فکر می کند. این چیزی که می گویم برای آخرت خودم ویا دیگران، برای دنیای خودم و یا دیگران مفید است یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی
http://aghatehrani.com/data.asp?Id=206



نوشته شده در تاریخ شنبه 88/8/23 توسط ایران

در حال حاضر مشکل بسیاری از جوانان، مشکلات جنسی است مخصوصا در جوانان 18 سال به بالا وبعضا متاسفانه امکان ازدواج برای آنان فراهم نیست، راه حل آن چیست؟

برای کسی که به بلوغ جنسی رسیده و امکان ازدواج نداشته باشد چند راه کار وجود داردکه خودرا در فضای گناه قرار ندهد.
1. حتی المقدور با توجه به وضعیت جسمانی خود، هفته ای دو روز (دوشنبه و پنج شنبه) روزه بگیرد، اگر برای او سخت است ماهی سه روز(پنج شنبه اول،آخرماه و چهارشنبه وسط ماه) را روزه بگیردکه فقهاء بزرگوار  در رساله های عملیه خود به ان توصیه فرموده اند. در هر حال پرخوری نکند،قبل از سیرشدن از طعام دست بکشد وتا گرسنه نشود غذا تناول نکند.
2. از خوردن غذای معطر، متنوع، آجیل خوری و... پرهیز کند.
3. لباس چسبان نپوشد و هرگز لخت وعریان نشود، حتی در حمام که کراهت دارد.
4. از دیدن عکس های مبتذل و غیر محارم و به ویژه جنس مخالف پرهیز کند.
5. از گفتن و یا شنیدن جک وفکاهی های جنسی حذر کند.
6. با افراد غیر مجرد ویا مجردی که در این زمینه صحبت می کند نشست وبرخاست نکند.
7. از اختلاط با زنان و یا مجالسی که مردو زن بی موالات هستند اجتناب کند.
8. هرگز بی کار نباشد وبه اشتغال بپردازد.« إِنَّ اللهَ یُبغِضُ الشّابّ ُ الفارِق» خداوند ازجوان بی کار به غضب می آید.
9. به ورزش هایی که موجب عرق ریزی می شود بپردازد، مانند: کوه نوردی، دوو میدانی، بسکتبال و...
10. در مجالس توسل و توجه به اهل بیت علیهم السلام شرکت کرده وبه زیارت حرم های شریف ایشان برود.
11. با توجه بیشتر و مراقبه، نماز اول وقت اقامه کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی

http://aghatehrani.com/data.asp?Id=129



نوشته شده در تاریخ شنبه 88/8/23 توسط ایران

چرا صلوات؟

 چرا صلوات این قدراهمیت دارد؟

 چرا خداوند و ملایکه، بر محمد و آلش درود می فرستند؟

چرا برخی از فقهاء اسلامی پس از شنیدن نام پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله) تلاوت صلوات را واجب تلقی فرموده اند؟ چرا قبل و بعد هر جمله و یا بند بند برخی از دعاها و به ویژه برخی از دعاهای صحیفه سجادیه با ذکر صلواتی همراه شده است؟

 با این که دعاهای ماه شعبان، از جمله مناجات شعبانیه ودعاهای صلوات بر اهل بیت (علیهم السلام) از طریق خود حضرات معصومین (علیهم السلام) ارایه شده، چراباز خود ایشان، برخود صلواتی هدیه می کند؟ و مگر امامان ما خود از اهل­­بیت (علیهم السلام) نبوده اند؟ چون جواب اخیر مثبت است، پس چرا خودشان بر خود درود و صلوات می فرستاده و از این تکرار چه منظوری داشته اند؟

 چرا دعا تحت حجاب است و صلوات آن را از حجاب در می آورد؟

پاسخ: به لطف خداوند متعال آن همه سؤال را به چند پاسخ که گویای اهمیت این ذکر شریف است جواب خواهیم داد: 1.بازگشت این صلوات‌ها به خود انسان‌هاست. زیرادرحالی ما برای پیامبر (صلوات الله علیه) و خاندانش طلب رحمت می‌کنیم که ظرف وجودی ایشان لبریز از رحمت الاهی است و نیازی به آن ندارند؛ اما این رحمت به کسانی که تحت ولایت آن‌ها هستند سرازیر می‌شود، تصورکنید شخصی استکان یا لیوانی را پر از آب کرده است و مااگر مرتب از او بخواهیم بر روی آن آب، آبی بریزد، قطعاً آب آن سرازیر شده ودر ظرفی که زیر آن استکان یا لیوان وجود دارد می ریزد و موجوداتی که در آن ظرف یا اطراف آن هستند بهره می‌گیرند. بنابراین، هر کس صلوات می‌فرستد به دلیل سرازیر شدن رحمت الاهی از ظرفیت وجودی پیامبر و اهل‌بیت (علیهم السلام)، برکت این صلوات به خود او و دیگران می‌رسد و به همین سبب در دعاها می‌خوانیم: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمّد وَ آل مُحَمد، صَلوهً تَغْفِرُ بِهَا ذُنُوبَنا، وَ تُصْلحُ بهِا عُیُوبَنَا، وَ تکشفُ بهِا هُمُومَنَا، وَ تقضی بهِا حوایجَنَا للدنیا و الآخره.»1خداوندا، بر محمد و آل محمد رحمت فرست. رحمتی که به واسطة آن گناهان ما را آمرزیده و عیوب ما را پوشیده بداری، و غم دل ما را بزدایی، و حوایج دنیا و آخرتمان را برآورده سازی! 2.انسان وقتی می‌خواهد از یک شخص بزرگ و با عظمت چیزی درخواست کند ولی در خود چنین لیاقتی نمی‌بیند بنابر اصول روان‌شناسی لازم است اول توجه آن شخص بزرگ را به مطلوبش جلب کرده، سپس خواسته خود را مطرح نماید، به عنوان مثال ابتدا به فرزند و یا دوست صمیمی او اظهار ارادت و علاقه کرده و کم‌کم زمینه ی اظهاردرخواست خود را فراهم می نماید. 3.حضرت استاد علامه آیت الله مصباح می فرمودند: مجتهد حکیم، مرحوم آقای حاج میرزا علی حصّه‌ای اصفهانی (ره) یکی از وعاظ معروف بود. او مردی فقیه، وارسته و استاد فلسفه بود. ایشان کتاب اسفار را تدریس می کرد ومن کمتر از 20 سال داشتم که گاهی در تهران، مسجد حاج سید عزیز‌الله پای منبر ایشان می‌رفتم. یک روز در حد فاصل بین مسجد حاج عزیز الله و مسجد جامع، خداوند توفیق عنایت کرد تا همین سؤال را از ایشان بپرسم که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) چه نیازی به طلب رحمت ما دارند، با این که خودشان از هر نوع رحمتی برخوردارند، ایشان متوجه من که جوانی نو رسته بودم شد برای ایشان روشن بود که پایه ی علمی زیادی ندارم، بنابر این، ابتدا مرا تشویق کرد و سپس مطابق فهم من گفت: «باغبانی برای ارباب خود مشغول باغبانی است و گل‌هایی می‌پروراند که بذر و آب و کود و زمین، همه و همه مال ارباب است و خود نیز ملک و مال ارباب می‌باشد، ولی وقتی گل‌ها بزرگ شده و منظره زیبا و فضایی معطر بوجود آوردند و ارباب برای دیدن آن منظره وارد باغ گردید، آن باغبان دسته‌ای از گل‌ها را چیده و با ادب به حضور او تقدیم کرده و خوش‌آمد می‌گوید و پاداش می‌گیرد. این یک نوع ادب است وگرنه خود باغبان و همه گل‌ها متعلق به ارباب هستند. پس ما نیز با صلوات، گلی را از باغ آن‌ها چیده و به خودشان اهداء می‌کنیم».2عین همین مطلب دربارة عبارت و َعَجّلْ فَرَجَهُمْ نیز صادق است که در حقیقت فرج اهل ایمان در فرج آنان است.3

منابع: 1. محمدتقی، مصباح یزدی، شکوه نجوا؛ شرحی بر مناجات شعبانیه و مناجات المریدین، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1384، ص 16 – 15. 2. فاضل مقداد، کنزالعرفان، ص 65. 3. امین الاسلام، طبرسی اعلام الوری، ص 395.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی

http://aghatehrani.com/data.asp?Id=29



نماز اول وقت را ترک نکنید؛ اهل ذکر باشید تا که اطمینان روحی پیدا کنید.
برای حفظ نشاط، توکل به خداوند متعال مناسب ترین است. خود و کارتان را به او وابگذارید! تا هرگز شکست نخورید!

http://aghatehrani.com/data.asp?Id=135

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 88/8/23 توسط ایران

برای تقویت اراده با افراد صاحب اراده نشست وبرخواست کنید! تلاش کنید از کارهای کوچک شروع کنید که زمان کمی طلب می کند و در هر صورت که در توان شما باشد، سپس آن کارا را در هرحال به پایان برسانید تا روان تان باور کند می تواند. به عنوان مثال: سعی کنید فقط یک سطر بنویسید! ویا یک دوره تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بشمارید! و یا بروید نان بخرید وبیاورید و...
دلیل این گونه راه حل و دستورالعمل این است که علت ضعف اراده به طور معمول شکست های پی در پی است که به روان ما این باور را می دهد که تو نمی توانی. و عامل این شکست ها یا در در توان نبودن کار است، یا بزرگ بودن یا بد بودن زمان؛ که انسان تاب وتحمل آن را ندارد ومنجر به شکست خواهد شد. وقتی این شکست ها پی در پی تحقق یافت، روان مبتلا به ضعف اراده می شود واین خود عامل دیگری برای ورود به شکست های بعدی است.

http://aghatehrani.com/data.asp?Id=132



ج: بله روایت داریم از آقا علی بن موسی الرضا که ایشون در هنگامی که نام مقدس امام زمان می اومد می ایستادن و دست مبارک راستشون رو بر سر می گذاشتن و سلام می دادن .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4378



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/6/17 توسط ایران

ج: تیغ دو دم هست ! خیلیا ازدواج کردن به خدا رسیدن ، خیلیا هم ازدواج کردن از خدا بریدن . ازدواج نصف دین هست . بعضی ها نصف دین رو دارند ازدواج که می کنند نصفه ی قبلی رو هم به باد میدن ! اگر ازدواج بر مبنای رسیدن به خدا باشه ، پسر و دختر بشینن بگن آقا ما می خوایم به خدا برسیم . هر دوشون تعهد کنن که ما تو زندگیمون اول خدا رو دوست خواهیم داشت بعد همدیگر رو ، این ازدواج بسیار ازدواج خوبیه . اما اگر ازدواج بر مبنای شهوت باشه یقینا این ازدواج انسان رو از خدا دور میکنه و خیلی در جامعه ی ما ازدواج بر مبنای شهوت زیاد شده . یعنی اصل رو می ذارن بر پسند جنسی . این درسته اما اصل نیست . اصل اینه که پسند الهی باشه بعد اگه پسند الهی بود پسند جنسی رو هم شما جزو شرایط بذارید . این که اشکال نداره ولی واقعا جامعه ای که این جوری داره ترویج می کنه ، فیلم و سریال و داستان و اینا که تمام پسند به چشم بر می گرده یعنی ببینه و بپسنده ، صحبتی در بین نیست . برای این ازدواج هیچ ضمانتی نیست که انسان رو به خدا برسونه . پسند وقتی جنسی و جسمی شد به خدا نمی رسونه . اما اگر پسند الهی باشه اینم معلوم نیست شاید به خدا برسه شاید نرسه . پس هم پسند آسمانی هم پسند جسی رو در نظر بگیرید .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4378



ج: یه زمان مرحوم قاضی می فرمودند اگر 30 سال از زندگیت رو بگردی دنبال استاد اشتباه نکردی . برو بگرد تا پیدا کنی . شاگرد این مرحوم قاضی ، مرحوم حضرت آیت الله بهجت اواخر فرموده بودند که شما لازم نیست دنبال استاد بگردید شما عمل کنید . بهترین استاد عملت هست و از افراد مختلف ، کتاب های مختلف ، منبر های مختلف ، جزوه های مختلف ، مطالب مختلف را بگیر . این اختلاف دیدگاه استاد و شاگرد در اختلاف زمانه است . یک زمانی زمانه طوری بود که 1- می شد آدم استاد پیدا کند . 2- استاد کامل در جامعه زیاد بود . 3- این قدر ارتباطات زیاد نبود که این یک استاد به شاگردانش نرسه . 5 تا ، 10 تا شاگرد می گرفت و به اینا رسیدگی می کرد . الآن با این ارتباطات بسیار زیاد که اگر همچین استادی باشه می تونن از آمریکا و اروپا و آفریقا بهش زنگ و ایمیل بزنند و با او چت کنند . اصلا آدمی که برسد این قدر شاگرد را پرورش بدهد وجود ندارد . بعد هم الآن آدم کامل کمتر پیدا میشه . شما تا ده سال پیش در حوزه ی علمیه ی قم یا مشهد و اصفهان و شیراز یا هر شهری ده تا ادم کامل پیدا می کردی . الان در کل کشور ده تا آدم کامل پیدا نمیشه . من رفتم ها ! مثلا گفتن آقا بریم خدمت حضرت آیت الله فلانی بشینیم ، ایشون استاد کامل ما باشند . رفتم دیدم یه جاهاییش لنگ می زند ! مثلا یک استادی که خیلی تعریفشان را می کردند و من هم خیلی ارادت دارم خدمتشان وقتی رفتم دیدم یک بنده ی خدایی اومد گفت آقا من در فلان شهر زندگی می کنم نمی تونم همیشه بیام خدمت شما . استادی به من معرفی کنید . گفتن فلانی در شهر شما مشرف به دیدار امام زمان هست .

این فلانی رو من می شناختم . می دونستم پرونده داره تو نهاد های امنیتی ! شارلاتانه ! دزده ! فهمیدم این استاد بزرگوار گول خورده . اسمش رو بیارم شاید خیلی هاتون بشناسید . ادم کامل تو این دوره و زمونه اگر باشه وقت نمی کنه . بنابر این عمل کنید و از جاهای مختلف استفاده کنید . همه ی آدم ها قابل استفاده هستن . حتی افراد کوچکتر از تو هم قابل استفاده هستند ولی آدم بزرگ کاملی که الآن معرفی کنیم نیست . زمانی هم که بود تا همین اواخر می رفتیم خدمتشون ارجاع می دادند . مثلا یکی می رفت خدمت آقای بهجت می گفت ما استاد می خوایم . آقای بهجت ارجاع می دادشون به افراد دیگه . دو نفر سه نفر رو داشتند افراد رو به اون ها ارجاع می دادند . یعنی من نمی رسم . و به همین دلیل بهترین استاد و بهترین الگو عملت هست . و همه را با معصومین تطبیق بده . ضمن این که اگر خواستی حرف کسی را گوش کنی قبلا هم گفتم باید 4 نفر ریش سفید مؤمن و معتقد تو مملکت تأییدش کنه . در مورد انتخاب مرجع هم همینه . یعنی آدم باید در انتخاب مرجع دنبال کسی بگرده که 4 نفر آدم حسابی تأییدش کنند . می دونید شرط مرجعیت اینه که مجتهد باشه . بنابر این مثلا ما 3000 تا مجتهد ، 6000 تا مجتهد تو کشور داریم . همشون می تونن مرجع باشن . هیچ شرط دیگه ای نداره . الآن نماینده های مجلس خبرگان همشون می تونن مرجع باشن فقط کافیه رساله بدن بیرون . ولی این که کدوم اعلم هست 4 تا ادم حسابی از بزرگتر های مراجع تأیید کنند آقا فلانی برای تقلید مناسب هست . پیشنهاد خود من کیه ؟ من بدون شک نظرم مقام معظم رهبری هست.

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4378



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/6/17 توسط ایران

ج: طبق روایت هایی که از امام صادق و بقیه اهل بیت به همین مضمون داریم حتمیه حتی در حالات بیماری میگن وقتی بیمار دارد درد می کشد مستجاب الدعوه هست یعنی همان جا اگر دعا کند خداوند دعایش را اجابت می کند . در میان بیماری ها فقط یک درد است که نه تنها پاک نمی کند و برای ما سودی ندارد ، خودش هم گناه است . و اون دندان درد است . برای این که این آدم رعایت دستورات اسلام را نکرده . بنابراین خود دندان درد گناهه . ولی دردهای دیگه نه . مثلا برای درد زایمان داریم که وقتی مادر فرزند را به دنیا میاره گویا خودش هم متولّد شده ، همان قدر پاک هست . یعنی از نظر نداشتن گناه به پاکی فرزندش میشه .

بخشی از سخنرانی سید محمد انجوی نژاد

منبع:http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=947&aid=4378



   1   2   3   4      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 698
بازدید دیروز: 151
کل بازدیدها: 7527420

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]