سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمر تمام گشت و ا ینا را رو بلاخره یاد نگرفتیم! - معارف اسلامی
 
...

آیا جایز است عقد ازدواج را از طریق چت و به صورت آنلاین و زنده، اجرا کرد؟

همه مراجع: اگر شرایط صحت عقد را رعایت کنند و صداى یکدیگر را بشنوند وبین جملات آنان فاصله طولانى نیفتد، اشکال ندارد و عقد صحیح است

امام، آیت‏الله نورى، و آیت‏الله فاضل، تعلیقات على العروة، باب العقد و احکامه، م 10 آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 898 ؛ آیت‏الله تبریزى، صراط النجاة، ج 1، س 844 ؛ آیت‏الله خامنه‏اى، استفتاء، س 30 ؛ آیت‏الله صافى، جامع الاحکام، ج 2، م 1258؛ دفتر آیت‏الله وحید، آیت‏الله بهجت و آیت‏الله سیستانى.

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/2/17 توسط ایران

اگر مرجع دیگر اعلم باشد ، عدول به وی لازم است .
در صورت مساوی بودن دو مجتهد، به نظر بیش تر مراجع معظم ، عدول از مساوی به مساوی جایز نیست وب ه نظر آیت الله بهجت و آیت الله فاضل(ره) عدول از مساوی به مساوی جایز است.1
کسی که عدول کرده اگر عدولش مطابق فتوا بوده صحیح است وگرنه عدولش اثر ندارد و برتقلید سابقش باقی است.

پی نوشت :
توضیح المسائل مراجع،ج 1ذیل مسئله 4و13.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 87/1/26 توسط ایران

اینجانب آرایشگاه دارم, در منطقه ای هستم که اکثر مراجعین ریش تراش هستند و کار دیگری هم از من ساخته نیست آیا ریش تراشی برایم مسؤولیت شرعی دارد؟

جواب: ریش تراشیدن حرام است علی الاحوط, و اجرت ریش تراشی نیز حرام است علی الاحوط. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 87/1/25 توسط ایران
پوشیدن لباسهائی که فعلاً عرف شده مانند شلوار لی برای افراد مذهبی چه حکمی دارد؟
جواب: بهتر است افراد متدین از پوشیدن لباسهائی که معمول جامعه اسلامی نیست خود داری نمایند و اگر شباهت به کفار پیدا کند و موجب ترویج باطل شود جایز نیست. (ر.ک، استفتائات رهبری، ج2، ص103 س288)

نوشته شده در تاریخ شنبه 87/1/24 توسط ایران

سؤال 3: زدن عطر یا مادة خوشبوی تند برای خانمها در بیرون منزل چه حکمی دارد؟ همچنین پوشیدن جوراب سفید برای خانمها جایز است یا خیر؟

جواب: عطر زدن بانوان اگر موجب مفسده و تحریک نامحرم باشد جایز نیست و از پوشیدن لباسی که جلب توجه نامحرم می نماید اجتناب نمایید. (مسائل جدید ـ از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج2، ص200)


 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87/1/22 توسط ایران

ریش گذاشتن یا ریش تراشیدن چه حکمی دارد؟ با ادله و حدیث بیان کنید؟

جواب: از نظر اکثر فقها تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب, حرام است البته بلند گذاشتن آن واجب نیست بلکه همین مقدار که نگویند ریش تراشیده کافی است.
- هر حکم شرعی از دو جهت قابل دلیل یابی است:
الف) دلیل شرعی؛ مقصود از آن، متون و نصوصی است که حکم الهی را بیان می‎کند. این دلیل ها ابزار اصلی فقیه و کارشناس دینی است که از طریق آن، می تواند حکم الهی را استنباط کند.
ب) فلسفه حکم؛ مقصود از آن این است که چرا خداوند بر موضوع مفروض, فلان حکم را داده است. چنین کاوشی تحقیق فقهی نیست مگر در مواردی که «کشف فلسفه حکم» در «استنباط حکم» دخیل باشد. در این رابطه باید چند نکته را در نظر داشت: اولاً فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری می طلبد. لیکن به طور اجمال روشن است که همه احکام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی در متعلق آنهاست. بنابر این در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم بنابر قاعده کلی فوق از آن باید پیروی کرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد. ثانیاً در جست و جوی فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. این فرایند که همیشه در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای طبی یا ... باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی که بسیاری از احکام، مصالحی معنوی دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خود قادر به اثبات حکم یا نفی آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مسأله حکمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنانکه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن «متقی شدن» است. در مورد تراشیدن صورت نیز از نظر طبی گفته اند: وجود محاسن برای محافظت از لثه ها و دندان ها و پوست صورت مفید است. حتی امروز یکی از راههای انتقال ویروس ایدز را تیغ زدن به صورت می دانند. لیکن به نظر می رسد فلسفه اصلی حکم اثری معنوی و روحی و نیز حفظ حالت طبیعی خلقت مرد باشد. (حکم شرعی درباره ریش از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص74)

از سایت اندیشه قم

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/1/20 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87/1/20 توسط ایران

اگر خانمی با حجاب کامل اسلامی ولی آرایش کرده و بدون داشتن قصد بد از منزل خارج شود آیا مرتکب گناه شده است یا خیر؟

جواب: خانم ها باید صورت آرایش کرده خود را از نامحرم بپوشانند و جایز نیست با این حالت در بین نامحرمان رفت و آمد نمایند. (برگرفته از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص138)



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 87/1/18 توسط ایران
نوشته شده در تاریخ شنبه 87/1/17 توسط ایران
<      1   2   3   4   5      >
.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 295
بازدید دیروز: 500
کل بازدیدها: 7489354

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]