سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهشت و جهنـم (10) - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88/10/24 توسط ایران

  یا لطیف
سخنرانی حجة الاسلام سید محمد انجوی نژاد
شب دهم محــرم 1431 هجری
5 دی ماه 1388
موضوع : بهشت و جهنـم (10)

 خصوصیات بهشت و جهنم

 نعمتهای بهشت

در خصوص نعمتهای بهشت در قرآن از کلماتی مثل باغ و جنت عدن استفاده شده است که اینها دنیایی هستند. هر چند در بهشت قالب دنیایی وجود ندارد ولی چون سطح درک ما در این حد است و مسائل دنیایی را میفهمیم از چنین کلماتی استفاده شده است.

استفاده از این کلماتی تلاش برای این بوده که این نعمتها قریب به ذهن ما شود هرچند که بدون چشیدن درک آن امکان پذیر نیست.

قسمتی در بهشت به نام جنات عدن وجود دارد که مخصوص پیامبران و اوصیا و صدیقین و صالحین و شهدا است.

همچنین در مورد نعمتهای بهشتی از درختان و میوه ها و حتی مزه های آن نام میسرد که چون زبان ما تنها مزه های این عالم را چشیده است توان درک ان را ندارد.

قسمت دیگری از نعمتهای بهشت مسائل روحی هست که اینها چون با روح و مجردات سر و کار دارد برای ما قابل درک است.

در خصوصیات همسران بهشتی وفاداری و محبت و زیبایی و انس مطلق و عدم سیری پذیری آمده است که اینها هرچند در دنیا ندیدیم ولی میتوانیم ان را درک کنیم.

انهار و چشمه ها و باغها چون جسمی است خیلی باهاش رابطه برقرار نمیکنیم .، در خصوص لباسها و تزئینات بهشت ، ظرفها و تختها هم همینطور است.

مسائل روحی: آرامش مطلق ، هیچ اضطراب و دلزدگی وجود ندارد

دوری از رنج و بیماری و رجس جسمی: در دنیا زیباترین هم که باشد باز با دو روز بیماری از قیافه میفتد و نیاز به رسیدگی دائم دارد ولی آنجا رجسی وجود ندارد نه در جسم و نه در روح و نیاز به دفع فضولات نیز ندارد.

بالاترین نعمت بهشت دوستان هستند که هیچ گاه برای بهشتیان تکراری نمیشود و ایجاد دلزدگی نمیکند.

بهشت شب و روز ندارد و تنها از کم و زیاد شدن نور و هدایایی که برای روز و شب قرار داده اند تغییر شب و روز را میفهمند.

خداوند از بهشتیان تعریف میکند ، اگر ادم بزرگی از ما تعریف کند غرق لذت میشود با تعریف خدا از مومن، مومن غرق لذت می شود.

در بهشت نعمتهای دنیایی که لازم است از دل مومن پاک میشود ف محبت کسانی که مسیرشان جدا شده و به جهنم رفته اند.

بالاترین نعمت بهشت در حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: آنها به پروردگارشان مینگرند بدون محدودیت و حجاب. (تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 204 )

 عذابهای جهنم:

4 مرحله برای عذاب جهنم وجود دارد:

1- انکال : از زمانی که حضرت علی (علیه السلام) ک قسیم النار و الجنة هست بهشت و جهنم را تقسیم میکند عده ای به غل و زنجیر کشیده میشوند.

سوره مبارکه الحاقه آیه 30 و 31 "خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ " بگیرید او را و در غل کشید * آنگاه میان آتشش اندازید

 در تقسیم جهنم گذشت و عفو بسیار است ولی بعد از تقسیم نوبت به عذاب است عده ای را کشان کشان به جهنم میبرند.

2- حمیم : آب جوشان و گرام . در مسیری که به سمت جهنم میرود بسیار گرشنه و تشنه میشوند و مجبور به خوردن حمیم که نه تنها از تشنگیشان کم نمیکند بر عطششان نیز می افزاید.

3- آتش سوزان

4- عذاب الیم : در تعریف این مرحله پیامر فقط سرشان را تکان دادند.

این عذاب به فکر دنیای ما نمی رسد.

در جهنمی هیزمی در کار نیست هیزم از اعمال ما ایجاد میشود. در جهنم فرشتگانی هستند که با دقت تمام در انجام عذاب سر سوزنی تعلل نمیکنند.

 تعریف عذابها و پاداشها:

تعریف این موضوعات به غیر از قسمت روحی سودی برای ما ندارد چون قادر به درک ان نیستیم فقط خلاصه کلام بهشت جای بسیار خوب و جهنم جای بسیار بد و غیر قابل تحملی است و کسانی که از عذاب دنیا به اخرت پناه برده اند همان ابتدا عذابی میبینند که میفهمند اشتباه کرده اند.

 چهره ها در این دو نشان دهنده دقیق جایگاه و مقام فرد هست و نیاز به معرفی ندارد ، اجزاء و اشکال نشان دهنده دقیق اعمال و جایگاه فرد هست.

 امام صادق (علیه السلام) آسانترین عذاب جهنم نعلین یا کفشی از آتش است که به جهنمی میپوشانند ، به محض پوشاندن مغزش از شدت حرارت شروع به جوشیدن میکند

 ما امروزه رفتن به جهنم را برای خودمان تصور نمیکنیم ، بسیاری از کسانی که وارد جهنم میشوند کسانی هستند که احتمال نمیدادند روزی جهنمی شوند!

 سختررین عذابهای جهنم برای چه کسانی است:

1- کسی که نماز نمیخواند: "تارک الصلوة" کار این شخص تمام است.

2- قاتل

3- رباخواران

4- شراب خواران

5- متکبرین

6- طاغیان: گناه میکنند با افتخار و گردن کلفتی و کسانی که گناه نمیکنند را به تمسخر میگیرند

 هول و هراس در جهنم بسیار اذیت میکند ، همین که معطل هست و نمیداند قرار است چه بشود و چه اتفاقی در انتظارش است همین است که عده ای میگویند : یا رب حاسبنا ولو إلى النار

 حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: خداوند 6 گروه را به 6 علت عذاب میکند:

1- عرب را به خاطر تعصب (ناسیونالیسم) تعصب به قوم و نژاد و عقیده

2- ثروتمند به واسطه کبرش ؛ بزرگتر، صاحب مقام ، مراد و ولی که اعتباری از خدا به دست آورده

3- حاکم را به خاطر ستمش ؛ فقط به خاطر وظیفه به سوی مقام برو و اگر آن را به تو ندادند خوشحل شو

4- فقیه به خاطر حسدش ؛ آخرین مشکلی که از علما جدا میشود حسد است، همه ی اعمالش برای خدا بوده ولی حسد همه ی آنها را میخورد.

5- تاجر به خاطر خیانتش

6- جاهل به خاطر جهلش

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

http://www.rahpouyan.com/article/showart.asp?sid=970&aid=4668



.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 124
بازدید دیروز: 438
کل بازدیدها: 7496722

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]