سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوشه سوم هم یارانه می گیرد! - معارف اسلامی
 
...
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88/11/8 توسط ایران

رییس مرکز آمار ایران به عنوان مسوول خوشه بندی و کسی که از نزدیک در جریان این امر مهم قرار گرفته از نحوه تقسیم بندی خانوارها در خوشه های سه گانه ، خوشه هایی که به آنها یارانه تعلق می گیرد و احتمال تغییر مبنای خوشه بندی گفت.
مشخص شدن قرار گرفتن خانوارها در خوشه‌های مختلف باعث ایجاد بحث‌ها و مسائل مختلف شد. قرار گرفتن خانوارهای زیادی با درآمد و داراییهای کاملاً متفاوت در خوشه 3 برای مردم سوال برانگیز بود. مدد رئیس مرکز آمار ایران پاسخگوی سؤالات خبرگزاری فارس در این خصوص بود.
فارس: بعد از اعلام خوشه‌بندی و اینکه افراد خانوارها در چه خوشه‌ای قرار گرفتند ابهامات زیادی پیش آمده. بسیاری از مردم با درآمد و دارایی کاملا متفاوت مشترکان در خوشه 3 قرار گرفتند. کسانی که 200 تا 250 هزار تومان حقوق می گیرند و ماشین و واحد مسکونی ندارد با کسی که 700 هزار تومان حقوق می گیرد و ماشین و منزل شخصی دارد در یک خوشه اند. چرا؟
مدد: اینطور نیست. خانواده ای که دو نفر است با این مشخصاتی که شما اشاره کردید(حقوق 250 هزار تومان ، بدون منزل مسکونی و خودروی شخصی) حتما در خوشه 2 قرار می‌گیرد. حتماً اشتباهی شده باید مراجعه کنند تا رسیدگی کنیم. اما ممکن است این فرد داراییهایی داشته که یا اعلام نکرده یا هنوز در اسناد رسمی به نام اوست. ولی در حال حاضر در تملک او نیست.
فارس:‌از این مصداقها زیاد است؟
مدد: 30 درصد جامعه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند. این 30 درصد شامل 5 میلیون خانوار می‌شود، 5 میلیون خانوار هم شامل خوشه 2 شده‌اند، 6 میلیون 800 هزار خانوار هم در خوشه یک قرار گرفته‌اند.اما چون خوشه سومی ها زودتر به اینترنت و اس‌ام‌اس دسترسی پیدا کرده‌اند اعتراض می‌کنند ،این هم حق آنها است.
فارس: تفاوت آدمهایی که در خوشه 3 قرار گرفته‌اند به لحاظ درآمد و دارایی خیلی زیاد است.
مدد: کسانی که از یک مقطع به بالا قرار می‌گیرند جزو خوشه 3 است،در خوشه یک و دو تفاوت خانوارها محدود است اما در خوشه 3 این تفاوت بسیار زیاد است .هر کسی از سقف خوشه 2 بالاتر قرار گرفته جزو خوشه 3 ست. به همین دلیل در خوشه 3 تفاوت‌ها زیاد است. کل کسانی که در خوشه 3 قرار گرفته‌اند 14 میلیون نفر هستند. 30 میلیون نفر در خوشه یک و 17 میلیون و 400 هزار نفر هم در خوشه 2 قرار گرفته اند.
فارس: ملاک و معیار قرار گرفتن در این خوشه‌ها چیست؟
مدد: قرار گرفتن افراد و خانوارها در خوشه‌ها براساس مدل خاصی تعیین شد که سالها است این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در عین حال این ملاک‌ها و مدل در کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجدد مطرح خواهد شد و تمام ابعاد آن مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.
فارس: امکان اینکه این ملاک و معیار تقسیم‌بندی خانوارها در خوشه های تعریف شده در کمیسیون طرح تحول تغییر کند و افراد از یک خوشه به خوشه دیگر منتقل شوند وجود دارد؟
مدد: ممکن است. اما تاکنون براساس مدلی که مبنای آن طرح هزینه درآمد خانوار است این تقسیم‌بندی صورت گرفته. این طرح 40 سال است که برای طبقه‌بندی جامعه در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
فارس: کسانی که در این مدت(بعد از پر کردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوار) به تعداد خانواده آنها اضافه شده چه باید بکنند؟
مدد: آنها از اردیبهشت‌ماه با مراجعه به پایگاههای مرکز آمار می‌توانند اطلاعات خود را اصلاح کنند. این پایگاهها از تاریخ یاد شده دائمی خواهد بود .این دائمی بودن نگرانی را از مردم برخواهد داشت.
فارس: آیا خوشه 3 هم یارانه می‌گیرد؟
مدد: بله. به همه یارانه تعلق می‌گیرد مگر آنکه خود از گرفتن یارانه منصرف شود و اعلام کند.
فارس: تقسیمات استان هم در این خوشه‌بندی تأثیر داشته؟
مدد: ما به تفکیک اطلاعات همه استانها و مناطق را داریم.



.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 505
کل بازدیدها: 7487473

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]